IL Skjalg i full gang etter COVID 19!

Da har alle grupper startet med trening igjen i IL Skjalg.
Vi er veldig heldig, som har de mest fantastiske trenere og foreldre som har klart å organisere Korona trening i den utfordrende situasjonen samfunnet står i. Det har gått med betydelig mer tid på planlegging og koordinering enn normalt, og vi sender en stor takk, dere er våre helter!
Sjekk ut gruppens sider under Barn og Ungdom for mer info rundt organisering av de forskjellige gruppene.

Selv Korona har ikke klart å stoppe medlemsveksten i klubben, og fra høsten tar vi sikte på å starte nok en ny gruppe, denne gangen en egen 1 klasse gruppe. For å sirke god planlegging oppfordrer vi til tidlig påmelding til denne gruppen.
For de som ikke klarer å vente så lenge, blir det Sommerskole i uke 26 og 33.
Første COOP Jærcup stevne blir 15 Juni for 13+, og 18 Juni for 10-12 år, påmelding via Minidrett.no, Det er maks 200 deltakere på disse stevnene, så ikke vent for lenge med påmelding.

Siste trening før sommeren blir 18 Juni (nb: oppmøte sted utenfor stadion pga. stevne), for grupper som har stevne denne dagen blir avslutning Mandag 15 Juni. Foreldregruppa arrangerer sommeravslutning med is til alle.

E-mail kommer ikke frem.
Vi opplever for tiden at de med G-mail konto ikke får mail fra sportlbu@ilskjalg.no, vennligst legg til e-posten i deres adressebok for å sikre mottak av mail.

 

Trafikalt Grunnkurs i regi Hognestad Trafikkskole

Til informasjon, nedenfor ser dere datoer for Trafikalt Grunnkurs som blir på IL Skjalg`s klubbhus.

Trafikalt Grunnkurs
Dag 1: 15.09 – Kl: 19.00 til 21.45
Dag 2: 17.09 – Kl: 19.00 til 21.45
Dag 3: 22.09 – Kl: 19.00 til 21.45
Førstehjelp: 24.09 – Kl: 19.00 til 22.15

Påmelding via våre hjemmesider: https://hognestadtrafikkskole.no/kurs/trafikalt-grunnkurs-stavanger-aas-sandnes-tau/

Mvh
Hognestad Trafikkskole

Sommerskolen uke 26 og 33 vil gå som planlagt :)

IL Skjalg sommerskole uke 26 og 33 – Stavanger Stadion

IL Skjalg har i en årrekke arrangert sommerskole i friidrett, og denne sommeren er intet unntak. Barn i alderen 6-12 år er hjertelig velkomne til Stavanger Stadion mandag til fredag i uke 26 (22-26. juni) og i uke 33 (10-14. august), fra kl. 10:00 til 16:00. De som ønsker det kan også få barnepass fra 09:00, mens selve friidrettsaktivitetene starter kl 10:00. Hovedmålet med lekene er at flest mulig barn skal møte friidrett på spennende og utviklende måte preget av lek og glede.

Barna får prøvd seg på de aller fleste friidretts øvelsene innen løp, hopp og kast. Fredag er stevnedagen hvor barna skal få prøve seg på det de har lært og til slutt vil det bli avslutning med premieutdeling, is og smoothie. Ta med matpakke og drikkeflaske alle dagene,
Skjalg Trenerteamet består av utøvere fra junioravdelingen til IL Skjalg. Pris: kr 1 400. Det er en medlems rabatt på kr 200. Om en ønsker at barna kan komme kl 09:00 kan en betale kr 200 ekstra for dette. Prisene øker med kr 200 for alle alternativer fra 1. juni (uke 26) og 28. juni (uke 33). 

Påmeldingen har allerede åpnet og det er begrenset antall plasser så det er bare å hive seg med. Fristen er satt til 12. juni for uke 22-26. juni og 28. juni for 10-14. august. Begrenset antall, meld på i tide! Det blir en kjekk uke med mange unger på stadion.

Vi i IL Skjalg tar korona situasjonen på alvor og kommer til å følge retningslinjer vi har fått fra Norges Friidrettsforbund, deltakerne vil bli delt opp i kohort`er, og vil vil ha et mye fokus på å tilrettelegge for god hygiene. Slik at dere foreldre kan være trygge på at barna deres blir tatt godt vare på i henhold til smittevern reglene. 

Meld på og spre informasjon til venner og kjente, til andre foreldre i klassen. 

Påmelding ved å følge linkene under:

Uke 26: Link

Uke 33: Link

Eventuelle spørsmål kan rettes til Marie Kloster
Epost: post@ilskjalg.no
Mobil: 97 06 95 54

Strava segment Siddisløp

Denne lørdagen skulle under normale omstendigheter det tradisjonsrike Siddisløpet blitt arrangert. IL Skjalg så seg nødt til å utsette løpet til i høst, 3 oktober. For at løpelystne siddiser likevel skulle få mulighet til en mannjevning rundt Stokkavannet denne dagen, inviterte IL Skjalg til segmentløp på Strava i løypen til Siddisløpet. Værforholdene var perfekte for løping, og lokket 78 ivrige løpere til dyst. De største friidrettslagene i regionen var representert. Raskest av alle var Tom Erik Halvorsen fra GTI, som dundret rundt Stokkavannet på 25:35, kanskje noe av det beste han har gjort rundt vannet.
Gode presentasjoner så vi også av nr.2, Kjell Harald Dalehaug som tidlig på morgenen løp på 27:39, ikke langt foran nummer 3, Henrik Langdalen på 27:44.

Skjalgs ubestridte løpedronning,  Vienna Dahle imponerte med 29.02, til tross for en, etter eget utsagn, tung dag. Sandnes IL`s , Christina Toogood,  tok en soleklar 2. plass med 30:16.
Nykommeren, Kristin Vabø viser at hun må følges nøye fremover, med 31.20.

Menn: link til resultat https://www.strava.com/segments/11951914

Kvinner: link til resultat https://www.strava.com/segments/11951914

78 løpere tok dagens utfordring fra IL Skjalg, og arrangøren er fornøyd med engasjementet, og klubben håper å se alle igjen på startstreken til en offisiell dyst 3 oktober.

IL Skjalgs trofaste samarbeidspartner og sponsor gjennom mange år, Løplabbet Stavanger gir ut gavekort til Topp 3 menn og kvinner. På henholdsvis 500 ,400 og 300 kr. Gavekortene kan hentes i butikken.

IL Skjalg har også trukket ut 5 vilkårlige vinnere av startnummer til høstens løp blant løperne i dag. Her er vinnerne, vennligst send kontaktinfoen deres til leder@ilskjalg.no
Hanne Sande og Lene Fjellheim.
Andreas Kindem, Anders Jaarvik og Odd Einar Tveit.

Takk til alle som var med i dag, også de som ikke lykkes med registreringen.

Skjalg barne og ungdomstreninger starter forsiktig opp igjen!

Det gleder oss å se den økte løpegleden blant befolkningen på Nord Jæren! Som en av få klubber, har vi utrolig nok hatt en medlemsøkning under korona krisen. Vi er veldig glad for de nye, og takker masse for støtten fra de eksisterende medlemmene våre.

Med nye krav til trenertetthet, økt arealbruk pr. gruppe, desinfisering og kohort inndeling for redusert smittefare starter vi opp igjen med trening for 7 & 8 klasse denne uken.
Se gruppersider for mer info.
Vi vil så evaluere og fortsette med nye grupper hvis det lar seg gjøre de påfølgende ukene.

Når det foregår organisert Skjalg trening på stadion vil alle som ikke tilhører en av de oppsatte gruppene bli nødt til å forlate området.
Størst press forventer Skjalg på Stavanger stadion 16-19, Mandag, Tirsdag og Torsdag, og treningstider vil bli mer spredt for å utnytte mulighetsrommet best mulig.

Nå i oppstarter er det også helt normalt å vegre seg endel for å starte på nytt igjen, ta tiden til hjelp, og sikre at de er aktive i mellomtiden

Strava Siddisløpet lørdag 25 april

Hei alle løpeglade folk!!

IL Skjalg synes det er trist at vi ikke kan arrangere Siddisløpet neste helg. MEN vi lar oss ikke stoppe, våren og finværet er her, og vi vil løpe! Og vi vil at dere skal bli med!!

Førstkommende lørdag 25/4 blir det Strava-løp rundt Stokkavannet i løypen til Siddisløpet!!

Dette er den perfekte anledning til å teste formen, kanskje blir du den heldige vinner av gratis startnummer til løpet 3. oktober?! Løpet er gratis og det eneste som kreves er løpesko, godt humør og Strava-appen. Bli med da vel! 😎

Segmentet «Strava Siddisløpet» må logges på Strava mellom kl:0700 og 2100 lørdag 25 april for å bli med i konkurransen.

Resultatliste vil bli publisert på Strava siden, samt facebook og vår hjemmeside. Ekstra kjekt er det om du legger ut ett bilde på Instagram og tagger @il_skjalg når du er ferdig løpt 😊

Start alltid litt før startpunkt og løp alltid litt forbi sluttpunkt for å være sikkert at alt er registrert riktig. Se bilder nedenfor over start og mål. Det vil bli satt opp markører på dagen.
https://www.strava.com/routes/25852253

  • Dersom du bruker telefon til opptak, husk å sette på hyppige satellitt oppdateringer slik at det blir så nøyaktig som mulig. Strømsparemodus kan gjør at du ikke får nøyaktig måling og da blir ikke segmentet registrert.

    Husk i disse korona tider:

  • Hold god avstand til turgåere og andre løpere
  • Ingen får løpe samen
  • Møter flere opp samtidig, er det viktig at dere holder god avstand til hverandre
  • Store Stokkevannet er ett populær turområdet og det er mange som går tur her, spesielt på lørdager. Vi i IL Skjalg oppfordrer dere til å ikke løpe i den travleste tiden som er midt på dagen. Morgen/formiddag og kveld er ypperlige til knytte på seg de raskeste skoene du har!

Lykke til! Vi i IL Skjalg håper mange vil løpe med oss på lørdag!


Starten går i bakken ved åpningen inn til den åpne sletten som Siddisløpet har sin start  og slutt. I motsetning til det offisielle løpet så starter vi lørdagens løp ved stein garden og  løper rett ned til venstre på grus stien, du følger så videre grus stien helt rundt vannet til mål.


Endelig mål! Ta opp den første lille stien til høyre fra hoved stien så løp alt du kan til du har løpt forbi stein garden. Sleng deg ned på gresset og ta en velfortjent hvil mens du laster opp dagens økt på Strava.

Stavanger Stadion er åpen for trening igjen. Max 5 prs i en gruppe.

En gladnyhet, Stavanger Stadion er nå åpen for trening igjen.
MEN det er veldig viktig at vi følger reglene til Stavanger Kommune samt Kjøreregler for begrenset organisert trening i friidretten fra Norges Friidrettsforbund.
Se link: https://www.friidrett.no/nyheter/kjoreregler-for-organisert-trening-i-nfif/

Vennligst følg reglene nedenfor, kommer du/dere til Stavanger Stadion og det er allerede mange som trener der, må dere vente med dagens økt.

Skjalg sine organiserte grupper som har startet opp igjen har fortrinnsrett. Mest press på banen forventes mandag, tirsdag og torsdag kl 17-19.

Kommunens uteveiledere, som allerede kontakter folk i friområder, ballbinger, skolegårder og lekeplasser med gode smittevernråd, vil også ta turer innom idrettsanlegget, både til hverdags og gjennom påsken.

Personer som ikke får delta i eller fysisk tilrettelegge for aktiviteter

  • Personer som er smittet av korona, sitter i karantene eller som har symptomer på luftveisinfeksjon, som feber, sår hals, rennende nese, hoste eller nedsatt allmenntilstand.
  • Personer som ikke følger de instruksjoner idrettslaget gir for utøvelse av aktiviteten.

Ved tilrettelegging og utøvelse av aktivitet gjelder følgende:

  • Det må sikres at deltakerne til enhver tid holder minst 2 meters avstand, og det ikke er mer enn 5 personer som deltar i en gruppe.
  • Aktivitet med fysisk nærkontakt er ikke tillatt.
  • Ved aktiviteter for barn og unge, skal det være en voksenperson til stede som kan sørge for at aktiviteten utøves i samsvar med anbefalinger fra offentlige helsemyndigheter.
  • Det skal ikke brukes fellesgarderober/fellesdusjer.
  • Deltakerne skal ikke dele utstyr der det er nødvendig med håndkontakt med utstyret (f.eks. baller eller trenings manualer).
  • Det skal være gode hygienerutiner i forbindelse med aktiviteten, f.eks. god tilgang på Antibac og rutiner for grundig vask av hender, klær og idrettsutstyr før og etter aktiviteten.
  • Aktiviteten bør utøves på en forsiktig og skånsom måte for å unngå skader.
  • Deltakerne bør oppfordres til å benytte alternativer til kollektivtransport i forbindelse med reise til og fra idrettsaktiviteten.

Sportslig hilsen
IL Skjalg

SIDDISLØPET 25 APRIL UTSETTES TIL LØRDAG 03 OKTOBER

Grunnet korona-situasjonen i Norge har IL Skjalg besluttet å utsette Siddisløpet til lørdag 03 oktober.

Helsedirektoratet har besluttet forbud mot idrettsarrangementer og organisert idrettsaktivitet både
innendørs og utendørs. Hvor lenge forbudet vil være gjeldene er enda uklart. Mange av de
restriksjoner som nå er innført er gjeldende frem til mandag 13. april 2020, men kan bli forlenget.
Vårt løp skulle etter planen arrangeres lørdag 25 april. IL Skjalg tar vårt ansvar i den nasjonale
dugnaden om å begrense smitten av Corona-viruset, og etter anbefalinger fra folkehelseinstituttet og
Stavanger Kommune har vi derfor besluttet å utsette løpet til lørdag 3. oktober.

På Siddisløpet deltar både barn og voksne, familier, vennegjenger og kollegaer. IL Skjalg vil også
verne om alle mammaer, pappaer, besteforeldre og utøvere som stiller opp i vår funksjonærstab. Vi
håper og tror at forbudet vil være opphevet til 3. oktober, og håper på forståelse for at vi på det
nåværende tidspunkt ikke avlyser løpet vårt men utsetter løpet til høsten. En avlysning vil få store
konsekvenser både for dere som deltakere og oss som arrangør.

Da vi ikke avlyser, men utsetter arrangementer, vil ikke deltakere ha krav på å få refundert startkontingenten.
Alle som har kjøpt billett til løpet vil få denne overført til 03 oktober. Dersom du
ikke anledning til å bruke billetten på den nye datoen, kan denne fritt selges videre. Ultimate Sport
Service vil sette opp en 100% selvbetjent løsning, slik at du som deltakeren kan administrere dette
selv.

Som arrangør synes IL Skjalg at det er trist at Siddisløpet ikke kan gå som vanlig siste lørdagen i april.
Men det er lite som er “som vanlig” i disse dager, og vi håper derfor på forståelse for beslutningen.
Vi håper som alle andre at vi kan komme tilbake til “normale” tilstander så snart som mulig.
Vi håper derfor at dere bruker de muligheter som finnes til å holde formen ved like, og ønsker alle velkommen
til Siddisløpet 3. oktober!

Stavanger Stadion er stengt av Stavanger Kommune

Til alle utøvere

Vi har blitt bedt av Stavanger Kommune om å hjelpe de i dugnaden som hele landet er involvert i. Vi må alle respektere forbudet som gjelder alle friidrettsbaner i Stavanger,  det vil si Stavanger Stadion er stengt.

Hvorfor er anlegget stengt?
• Over hele landet forsøker vi alle nå å unngå at tusenvis av mennesker blir alvorlig syke, og at folk dør, på grunn av korona-smitte.
• Unge, aktive mennesker er ikke mest truet av alvorlig sykdom og dødsfall, men er med og sprer smitte.
• Dråper fra pust, svette og hudkontakt spres fra person til person når vi trener.
• Smitte skjer også ved at to personer tar på samme utstyr. En ball, et fotball mål, en benk, en bag, ei drikkeflaske.

Hvorfor kan ikke friske få trene?
Du kan bære smitte selv om du kjenner deg frisk eller har bare svake symptomer. Nå skjer smitte fra folk som ikke vet at de bærer smitten.
• Tren gjerne, i hagen, i garasjen eller ute, men unngå å trene med andre og der det er mange mennesker.
• Hold deg unna idrettsanleggene så lenge myndighetene krever det. To som trener sammen trekker til seg flere.
• Vask hender godt med såpe og vann flere ganger daglig, før du drar og trener, og straks du kommer hjem.

Med sportslig hilsen
Stavanger Kommune og IL Skjalg